בפוסט זה אספר על פעילות קלה ומעניינת שנוצרה בקליניקה, אך ניתן גם לעשות אותה בבית, בחיק המשפחה. זוהי הזדמנות לנצל את חופשת החנוכה לפעילות משפחתית משותפת מהנה, העמקת ההיכרות ופיתוח של היצירתיות, הדמיון והביטוי הרגשי של הילד.

ערכת תקווה ראשונה- לפעמים תקווה היא כל העזרה שאנו זקוקים לה

מהו התפקיד העיקרי של גיבורי על? 

ובכן, לרוב התשובה הראשונה שעולה בראשנו היא 'להציל את העולם'.

האמנם? 

בואו נעשה ניסיון קטן. עיצמו את העיניים ודמיינו את גיבור העל הראשון שעולה על דעתכם. 

עצמתם? 

יופי.

עכשיו, איזו תמונה ראיתם בדמיונכם? 

אני מוכן להמר שלא דמיינתם את גיבור העל בעיצומו של קרב, אלא ראיתם אותו עומד, מציג את עצמו לראווה. 

האם זה היה סופרמן שעמד על קצה בניין האמפייר סטייט, גלימתו מתנפנפת ברוח, והביט מטה אל מטרופוליס? התמונה האיקונית הזו, או גרסאות שונות שלה, מייצגות לדעתי את התפקיד העיקרי של גיבור העל- נטיעת תקווה בלב אנשים

גיבורי על בטיפול רגשי ביבליותרפיה תל אביב

גיבורי על עומדים על גגות בניינים כדי שכולם יוכלו לראותם ולשאוב תקווה.

כמו נר החנוכה הקטן שמאיר את אורו עם בואה של חשיכת החורף, כך ניצב לו גיבור העל, כמו החנוכיה, במקום בו ניתן יהיה לראות אותו ולשאוב תקווה מעצם נוכחותו. 

הסופר ק.ס. לואיס אמר ש"אנו מספרים אגדות לא כדי ללמד ילדים שיש דרקונים בעולם, אלא כדי ללמד אותם שניתן לנצח דרקונים". גיבורי העל, כמו האבירים באגדות העבר, קיימים כדי להזכיר לנו את הכוחות שבתוכנו- אומץ, התמדה, נחישות ותכונות נוספות שאנו נוטים לשכוח את עוצמתן בתקופות של דיכדוך וייאוש.

דוגמה נהדרת לאופן בו ילדים מקבלים השראה מגיבורי על ניתן למצוא במחקר שנעשה לאחרונה, בו גילו כי כאשר נתנו לילדים להעמיד פנים שהם בטמן, הם הצליחו להתמיד יותר בביצוע שיעורי הבית שלהם. ההזדהות עם גיבורי העל מחזקת אצלנו תכונות כמו התמדה ונחישות וכוח רצון. 

כעיקרון, ילדים יודעים כיצד לשקוע בחלומות בהקיץ וכיצד לספר לעצמם את הסיפורים שהם זקוקים להם. מטרת הפעילות היא לעזור לילדים שנמצאים בתקופה של דיכדוך וייאוש וזקוקים לעזרה קטנה, לניצוץ קטן שידליק מחדש את אש הדמיון. או לחילופין לילדים ש'תקועים' בסיפור שלילי, ויוכלו להיתרם מגירוי להתחלה של סיפור חדש.

גיבורי על עוזרים לילדים עם חרדה בטיפול רגשי

הכנת ערכת תקווה ראשונה: גיבור על 

בפעילות ניצור דמות של גיבור על על מקל, אותו יכול הילד להעמיד אל מול הנוף שהוא רואה, ולהעמיד פנים שישנו גיבור על שעומד על אחד הבניינים. 

המצרכים: מחשב, מדפסת, שקף וטושים לשקפים.

1. מצאו תמונה של גיבור העל המועדף עליכם ושמרו אותה. (כאשר אתם נכנסים לגוגל תמונות, חפשו superhero coloring, ושמרו משם את התמונה המתאימה לכם.)

2. הדפיסו את התמונה על דף שקף. יש לבחור בגודל של 35 תמונות בדף על מנת שהצילום יהיה מספיק קטן. (ניתן לקנות דפי שקף למדפסות. שימו לב שהשקף מתאים למכונה שאתם משתמשים בה, אחרת חום המכונה עלול להמיס את השקף).

superhero therapy tel aviv2

3. צבעו את הדמות. אתם יכולים לבחור את הצבעים של גיבור על מסויים שבחרתם, או ליצור גיבור על חדש!

4. גזרו את השקף סביב הדמות. אל תשכחו להשאיר שארית בתחתית שאפשר יהיה להדביק אותה למקל.

5. הדביקו את השקף אל מקל לאחיזה נוחה יותר.

גיבור על משקיף מהגג ומעורר תקווה

גיבור העל מוכן. 

בזמן הכנת גיבור העל אפשר לפתח עם הילד שיחה על הגיבור שאותו בחר: מה הכוחות שלו, מה הוא אוהב בו, מדוע הוא מעדיף אותו על אחרים, במי הוא נלחם, מהי החולשה שלו, כיצד הוא נותן תקווה לאנשים, מה הילד היה מרגיש לו היה רואה את גיבור העל לפתע ברחוב, על מה היה רוצה לדבר איתו, ממה הוא היה רוצה לפעמים שיצילו אותו וכו'.

לאחר שמקל גיבור העל מוכן ניתן להתחיל לשחק ולהמציא סיפורים: ישנם ילדים שזקוקים לעידוד רב יותר על מנת להתחיל לשחק או לספר לעצמם סיפורים. עבור ילדים כאלה, מומלץ להורה לשאול את הילד היכן היה רוצה למקם את גיבור העל בנוף שהוא רואה, ולשאול אותו שאלות על מה שהוא רואה, מה הגיבור עושה, מה הגיבור רואה וכדומה. בדרך זו אנו מעודדים את הילד ליצר תמונה מנטלית חיה, ולהתחיל לפתח סיפור. ההורה יכול להמשיך ולשאול את הילד "ומה קורה אז?" "מה הוא יעשה עכשיו?" "מה יקרה לאנשים" וכדומה על מנת לעזור לילד לפתח סיפור דינמי. 

בהמשך, ניתן להוסיף דמויות נוספות ולהעשיר את הסיפור.

חשוב ביותר: כאשר ילד מספר לנו סיפור שהמציא, הסיפור מכיל את צפונות ליבו. את תקוותיו ואת פחדיו. לכן, גם אם לא נבין את המשמעויות המסתתרות בתוך הסיפור, חשוב שנתייחס אל הסיפור בכבוד והערכה

אם עלו בכם שאלות במהלך קריאת הפוסט או הכנת ערכת-תקווה-ראשונה, אם אתם מתלבטים או מודאגים בנוגע לתכנים שעלו בסיפורים שסיפר ילדכם, אתם מוזמנים לכתוב אלי, ואשמח לעזור.

חנוכה שמח, מלא תקווה ומשחקיות,

יואב.