טיפול רגשי בביבליותרפיה עם גיבורי-על: מדריך

ביבליותרפיה היא בדרך כלל עבודה עם טקסטים מילוליים. אבל המפגש עם קומיקס מייצר בעיה חדשה: איך קוראים טקסט שמורכב משילוב של שפה טקסטואלית ושפה ויזואלית? וחשוב יותר- איך עובדים עם טקסט שכזה בחדר הטיפול?

השאלה הזו עשויה להישמע תיאורטית, אבל כל מי שעובד עם בני נוער וילדים מודע לצורך להכיר את עולמם של גיבורי-העל, שכן גיבורי-העל משמשים כמטאפורות חיות למצבים רגשיים, ואם המטפל לא יכניס את גיבורי העל לטיפול, אפשר להיות בטוח שהמטופלים עצמם יכניסו אותם. לעיתים המטופלים מכירים את גיבורי-העל מעולם הסרטים וסדרות הטלויזיה, אך עבודה עם קומיקס מאפשרת מרחב פורה ומשמעותי לעבודה רגשית בטיפול.

השבוע יצא לאור בהוצאת רותלדג׳ המכובדת ספר שערך לורנס רובין: ״שימוש בגיבורי-על ובנבלים בייעוץ ובטיפול במשחק: מדריך למטפלים בבריאות הנפש״. הספר מרשים מאוד בזכות מגוון של פרקים שנכתבו על ידי מטפלים שונים המציגים את נושא העבודה בטיפול נפשי עם גיבורי-על מזויות שונות ומעניינות.

using superheroes and villains in counseling and play therapy

כריכת הספר: שימוש בגיבורי-על ונבלים בייעוץ וטיפול במשחק: מדריך למטפלים בבריאות הנפש.

ביבליותרפיה עם קומיקס

זכיתי לתרום לספר החשוב הזה פרק אחד על ביבליותרפיה עם ספרי קומיקס. זהו פרק שמיועד הן למטפלים מתחומים אחרים (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים אמנות וכו׳) שאינם מכירים את הביבליותרפיה, ויכולים לפתוח בעזרתו צוהר לעולם השימוש בטקסטים ספרותיים בטיפול, והן למטפלים בביבליותרפיה שמעוניינים להבין את המשמעות של הסיפורים של גיבורי-על או את התכונות הייחודיות של שפת הקומיקס. הפרק מכיל הן פיתוח תיאורטי והן הצגה של יישומים בקליניקה והצגת מקרה.

כבר כתבתי בעבר על כך שגיבורי-על יכולים לעזור בהפחת תקווה, אך יש להם תפקידים רבים מעבר לכך. הביטו בתמונה הזו שמציגה כמה חוברות קומיקס של גיבורי-על. כל אחד מציורי הכריכות הללו מציג עמדה רגשית עוצמתית. נחישות, מוכנות להתמודדות קשה, פחד, בלבול, ועוד. אלו הם רגשות אנושיים מורכבים שילדים ובני נוער לומדים להתמודד איתם ונעזרים בגיבורי העל, שמציגים את הרגשות הללו בצורה בהירה. וכך, דרך הקריאה בחוברת, ילדים קוראים כביכול על הרגשות של גיבורי-העל, אך למעשה קוראים על הרגשות של עצמם. ילדים ובני נוער אוהבים חוברות קומיקס כל כך משום שהסיפורים האלו עוזרים להם לעשות סדר בעולם הרגשי הפנימי המבולגן שלהם. גיבורי-העל מציגים בני-אדם עם פגמים, שעוטים מסכה ואז הופכים למישהו אחר. המשחק בפרסונות, התהיה מי הוא האדם עצמו- הנער או המסכה החברתית שהוא עוטה על עצמו כשהוא מבלה עם חבריו- אלו נושאים שנמצאים בלב ליבו של התהליך ההתפתחותי של נערים ונערות, ושוב- דרך דמויות גיבורי העל הם מצליחים לראות את עצמם, להבין את עצמם, ולהרגיש קצת פחות בודדים בעולם.

חוברות קומיקס שיכולות לשמש לטיפול רגשי

האם גיבורי-על יכולים להציל גם אותנו הקוראים?

 

כאמור, בספר אני עוסק לא רק בתכונות של גיבורי-העל כדמויות ז׳אנריות, אלא בתכונות של הקומיקס. ככל שחקרתי את שפת הקומיקס, כך התברר לי יותר ויותר שזו שפה שפשוט נועדה לשימוש בטיפול, משום שהיא מתמסרת כל-כך להפיכה למטאפורות רגשיות, והמדיום הזה מאפשר חופש קריאה ופרשנות רחב יותר מאשר טקסט פרוזה. המפגש הויזואלי עם סיפור, הוא מפגש עוצמתי שמאפשר חויה רגשית מיידית, לצד שמירה על מסגרת מכילה ותוחמת של עלילה. גיבורי-העל, שכיום מציפים את אולמות הקולנוע ואת המסך הקטן, נולדו בחוברות הקומיקס, ויתכן שללא שפת הקומיקס לא היו נולדים לעולם, משום שהשפה הנרטיבית-ויזואלית הזו כל כך מותאמת רגשית, והיא מאפשרת חויה שמדיום אחר אינו מסוגל להעניק. חשוב לזכור שכשקוראי קומיקס הולכים לחנות ובוחרים חוברת מהקיר המלא בחוברות, הם לא בוחרים סיפור- הם בוחרים חויה רגשית. 

קומיקס וגיבורי על משמשים לביבליותרפיה

והחויות הרגשיות הצבעוניות הללו, בהנחיה רגישה של מטפל בביבליותרפיה, יכולות לעזור לפתור קשיים רגשיים ומצוקות של הנפש. 

אך כאמור, הפרק שלי על הביבליותרפיה עם גיבורי-על הוא רק פרק אחד מתוך הספר העשיר הזה, שמציג סוגי טיפול שונים שבכולם יש שימוש בגיבורי-על בחדר הטיפול. אני ממליץ לכל מטפל שעובד עם ילדים ובני נוער, ורוצה להעזר בעולם גיבורי-העל לרכוש את הספר. בדף הספר באתר ההוצאה תוכלו לראות את תוכן העניינים ולקבל מידע נוסף.

בהצלחה.